18 sierpnia 2022 roku na blogu Google Search Central pojawiła się informacja o nadchodzącej aktualizacji algorytmu dotyczącej użyteczności treści na stronie. Aktualizacja nosi nazwę Google Helpful Content Update. Pełny komunikat można przeczytać we wpisie na blogu Google.
Od przyszłego tygodnia odbędzie się rolowanie aktualizacji algorytmu, które będzie trwać przez najbliższe 2 tygodnie. Na początku będzie dotyczyć stron w języku angielskim, a później zostanie rozszerzone na inne języki.
Czego dotyczyć będzie aktualizacja Google Helpful Content?
Aktualizacja będzie dotyczyć organicznych wyników wyszukiwania, a algorytm ma na celu targetowanie tak zwanego “SEO content”. Przez aktualizację zostaną dotknięte treści pisane pod SEO z myślą o zwiększeniu pozycji w wynikach wyszukiwania, niż pomocy lub udzieleniu odpowiedzi na potrzeby informacyjne użytkownika.
Aktualizacja skupia się na jakości contentu na stronie, który powinien odpowiadać wyczerpująco na zadane przez użytkownika pytanie w wyszukiwarce, w taki sposób, aby nie musiał ponownie do niej wracać w celu znalezienia odpowiedzi.
Aktualizacja algorytmu będzie dotyczyła całej zawartości strony, a ilość nieprzydatnego contentu, będzie wpływać na wyniki pozostałych stron w indeksie.
Proces klasyfikacji nieprzydatnego contentu na stronie, będzie odbywał się automatycznie za pomocą systemów AI i uczenia maszynowego. Ilość tego typu treści na stronie będzie sygnałem rankingowym dla robotów Google. Zatem jeśli Google uzna, że na stronie znajduje się wiele nieprzydatnych dla użytkownika treści, to będzie mógł sklasyfikować stronę na poziomie globalnym jako nieprzydatną, co może wpłynąć negatywnie na ogólną widoczność strony w wyszukiwarce.
Algorytm Google Helpful Content będzie stałym czynnikiem rankingowym, który będzie oceniał ilość przydatnej treści w obrębie witryny w czasie.
Jakie treści mogą zostać negatywnie dotknięte aktualizacją?
Treści, które składają się z zagregowanych fragmentów innych stron bez dodatkowej wartości, mogą być uznane jako “unhelpful content”.
Dodatkowo treści mogą zostać uznane za nieprzydatne przez Google, jeśli poruszają tematy niezwiązane z grupą odbiorców danej witryny. Podobnie jak treści tworzone bez odpowiedniej wiedzy w danej dziedzinie, generowane automatycznie i te pisane “typowo pod SEO”.
Ponadto treści „obiecujące” odpowiedzi na pytania np. w tytule, ale nie zawierające jej w sobie, również mogą zostać uznane jako “unhelpful content”.
Według Google Search Central największe zmiany w widoczności mogą zauważyć strony tworzące content edukacyjny, rozrywkowy, techniczny oraz sklepy internetowe.
Jakich treści oczekuje Google po aktualizacji?
Google skupia się na tym, aby treści na stronach dostarczały wartość dla osób, które korzystają z ich wyszukiwarki. Algorytm Google będzie automatycznie identyfikował treści, które zawierają niewielką wartość lub mało wartości dodanej dla szukającego.
Celem Google jest prezentowanie jak najbardziej użytecznych informacji. Zatem algorytm będzie targetował treści, które nie są użyteczne dla szukających. Zgodnie z polityką Google, treści powinny być przede wszystkim tworzone dla użytkownika z wykorzystaniem dobrych praktyk SEO.
Co zrobić jeśli strona zostanie negatywnie dotknięta?
Według informacji z Google Search Central, jeśli strona zostanie negatywnie oceniona na poziomie globalnym, to wpłynie to na jej ogólną widoczność w wyszukiwarce. W takim przypadku Google rekomenduje usunięcie nieprzydatnego contentu ze strony, aby pozbyć się negatywnej klasyfikacji.
Według informacji od Google, w przypadku jeśli strona zostanie dotknięta negatywnie aktualizacją, zmiana klasyfikacji witryny może zająć nawet kilka miesięcy. Dzieje się tak, ponieważ Google chce mieć pewność, że niskiej jakości treści przestaną się pojawiać na stronie.
Checklista dla treści przed publikacją na stronie
Lista pytań, które warto sobie zadać przy tworzeniu treści na stronę:
- Czy treść jest właściwie dopasowana do grupy odbiorców na naszej stronie?
- Czy po przeczytaniu treści, użytkownik znajdzie odpowiedź na to czego szukał?
- Czy treść prezentuje wiarygodne i merytoryczne informacje z pierwszej ręki?
- Czy nasz content sprawi, że użytkownik dowie się czegoś nowego lub wartościowego?
- Czy nasza treść zawiera dodatkowe informacje, których nie ma na innych stronach?
- Czy treść zawiera nasze unikalne spostrzeżenia w danym temacie?
- Czy treść wystarczająco wyczerpuje dany temat?
Podsumowanie aktualizacji algorytmu
Google zamierza premiować content, który dostarcza unikalną wartość dla użytkownika. Treść powinna spełniać oczekiwania odwiedzającego, a co za tym idzie odpowiadać jego intencji wyszukiwania.
Treść na stronie powinna być dopasowana do tego co rzeczywiście użytkownik znajdzie na stronie. Google nie chce, aby użytkownicy byli sfrustrowani, trafiając na “typowy SEO content” lub opuszczali stronę bez znalezienia odpowiedzi. Treść powinna opisywać to co realnie znajduje się na stronie, bez obiecywania tego, co mógłby tam znaleźć.