SEO, czyli Search Engine Optimization to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jest to proces pozyskiwania ruchu z innych stron internetowych oraz organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania SERP (Search Engine Results Page). Podstawowym działaniem w SEO jest optymalizacja strony pod kątem wytycznych wyszukiwarek, a także zwiększanie jej autorytetu za pomocą różnych technik SEO. Istnieją dwa główne komponenty SEO: on-page i off-page.
On-page SEO to działania na stronie internetowej. SEO on-page, odnosi się do tego, co robisz z kodem i treścią swojej strony, np. upewniając się, że znaczniki title (tytuły stron) są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem tego, co ludzie mogą szukać oraz czy meta description (opisy stron) dokładnie przedstawiają to, co użytkownicy znajdą, gdy odwiedzą Twoją stronę. Off-page SEO odnosi się do tego, co robisz poza samą witryną, czyli zdobywanie linków lub wzmianek na innych stronach, aby przekazywały wartościowych ruch i moc SEO do Twojej witryny.
SEO to interdyscyplinarna dziedzina marketingu internetowego. Specjalista SEO musi posiadać wiedzę z zakresu informatyki, budowy stron internetowych, content marketingu, a także znajomości funkcjonowania algorytmów wyszukiwarek. Pozycjonowanie stron internetowych jest praktyką zwiększania widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, poprzez poprawę jej pozycji w wyszukiwarkach. Optymalizacja stron internetowych pod kątem wytycznych SEO to szereg działań, aby uczynić strony bardziej dostępnymi i łatwymi do znalezienia dla użytkowników przez wyszukiwanie online lub wyszukiwarki internetowe.
Celem działań SEO jest: zwiększenie liczby odwiedzających stronę i generowanie konwersji na podstawie aktywności użytkowników. Pozycjonowanie stron (SEO) pomaga zwiększyć widoczność Twojej firmy w Internecie, podczas gdy ktoś składa zapytanie dotyczące produktów lub usług oferowanych przez firmy z Twojej branży.
Skuteczne SEO zapewnia wartościowe linki z portali branżowych oraz widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, dzięki czemu osoby poszukujące informacji o tym, co oferujesz, będą mogły łatwo do nich dotrzeć.
Z czego składa się SEO?
SEO jest ważnym elementem marketingu internetowego i obejmuje szereg działań, które służą poprawie widoczności strony w Internecie. SEO składa się z takich działań jak optymalizacja elementów technicznych strony (Technical SEO), analiza słów kluczowych (keyword research), optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych lub fraz z długiego ogona tzw. long tail targeting.
SEO to także pozyskiwanie linków do Twojej strony oraz monitorowanie pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania. Do tego dochodzi szczegółowa analiza słów kluczowych, która może być pomocna przy prowadzeniu skutecznych działań content marketingowych.
Pozyskiwanie linków jest ważnym elementem SEO. Strategia linkbuildingowa stosowana jest w celu budowania zróżnicowanego profilu linków, zwiększenia autorytetu strony oraz zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarce.
Co wpływa na SEO witryny?
SEO może mieć znaczący wpływ porażkę lub sukces Twojej firmy w Internecie. Jest również najtańszym i najskuteczniejszym kanałem pozyskiwania klientów. Istnieje wiele różnych czynników, które przyczyniają się do zwiększenia pozycji strony. Zobacz, jakie czynniki SEO wpływają na widoczność Twojej strony w Internecie.
Najważniejsze czynniki SEO to: poprawna architektura witryny, odpowiedni dobór i umieszczenie słów kluczowych, tworzenie wartościowych treści odpowiadających na zapytania użytkowników, stosowanie nagłówków (śródtytułów) H1, H2, H3, odpowiednie boldowanie (pogrubienia) tekstu, linkowanie wewnętrzne, a także pozyskiwanie linków ze stron z wysokim autorytetem, które doprowadzą ruch i przekażą moc SEO do Twojej witryny.
Na skuteczność SEO wpływają również: dobrze zoptymalizowane elementy graficzne i wideo, wykorzystanie odpowiedniego protokołu (HTTP lub HTTPS oraz HTTP/2.0), wykorzystanie kompresji Gzip, zastosowanie CDN (Content Delivery Network), czy odpowiedniej indeksacji strony dla robotów wyszukiwarek. Kluczowe dla SEO witryny jest również, wiek i autorytet domeny oraz jej obecność w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn.
Elementy UX wpływające na SEO: to przede wszystkim responsywny design, czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych tak, aby była wygodna pod kątem użyteczności z perspektywy użytkownika, a roboty wyszukiwarek mogły bez przeszkód skanować jej zawartość.
Na skuteczne SEO, wpływa także spójność danych kontaktowych, takich jak wizytówki NAP ze zweryfikowanymi profilami biznesowymi czy elementy techniczne, takie jak np. posiadanie danych strukturalnych i dostosowanie jej do najnowszych wymagań algorytmów np. Core Web Vitals.
Jakie są narzędzia SEO?
Najpopularniejsze narzędzia SEO to: Google Analytics, Google Lighthouse, Structured data testing tool czy Google Search console. Wspomniane narzędzia SEO pomagają specjalistom SEO zidentyfikować krytyczne czynniki wpływające na metryki zaangażowania witryn, w tym współczynnik odrzuceń.
W narzędziach SEO wykorzystywane jest również oprogramowanie do analizy korelacji czynników on-page i badania konkurencji, takie jak SemRush czy Senuto. Natomiast narzędzia do analizy profilu linków, takie jak Ahrefs, sprawdzają widoczność witryny w wyszukiwarkach, podczas gdy crawlery (pająki przeszukujące witrynę) np. Screaming Frog, analizują strukturę strony, przeprowadzają testy prędkości, sprawdzając jej jakość, a także ilość i objętość treści. Specjaliści SEO korzystają również z narzędzi do content marketingu, takich jak np. SurferSEO, które pomagają w odpowiednim doborze słów kluczowych i właściwym umieszczaniu ich w treści artykułów.
Istnieje również oprogramowanie do analizy widoczności i pozycji witryny, takie jak Senuto, które analizuje różne czynniki, takie jak ranking słów kluczowych, działania konkurencji czy wskazuje największe wzrosty i spadki na naszej witrynie, aby wskazać nam, jak poprawić widoczność naszej strony w wynikach wyszukiwania (SERP).