Pop-upy od dawna są wykorzystywane jako skuteczna taktyka redukowania porzuceń koszyka, opuszczeń serwisu, pozyskiwania sprzedaży i generowania większej ilości leadów/konwersji/przychodów.
Zatem, jaki wpływ na SEO strony mają pop-upy? Jeśli stosujesz na swojej stronie internetowej pop-upy z zapisem do newslettera, ograniczeniem wieku, akceptowaniem plików cookies itp., to koniecznie zapoznaj się z tym wpisem.
Wpływ pop-upów na SEO
Jak zapewne wiesz, trudno jest przyciągnąć uwagę odwiedzającego, gdy trafia on na stronę internetową. To właśnie tutaj pojawia się potrzeba pop-upów z jasnym wezwaniem do działania i dobrym projektem.
Popupy na stronie internetowej są brane pod uwagę, podczas ustalania rankingu wyszukiwarki Google. Różne badania pokazują, że pop-upy są bardzo skuteczne w uzyskiwaniu imponujących wskaźników konwersji.
Jednak twórcom wyszukiwarki Google zależy przede wszystkim na tym, aby użytkownicy otrzymywali wyniki wyszukiwania dopasowane do swojego zapytania, a treść była natychmiast dostępna.
Korzystanie z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych powinno być dla użytkowników wygodne. Istnieją jednak rodzaje pop-upów, które musimy umieścić na stronie, a które nie mają negatywnego wpływu na SEO. Są to między innymi:
- Powiadomienie o plikach cookie.
- Treść ograniczona wiekiem.
- Pop-up pojawiający się po wykonaniu akcji na stronie.
- Pop-up zachęcające do zainstalowania aplikacji mobilnej.
- Okienka logowania.
- Treść ukryta za paywallem.
Pop-upy o negatywnym wpływie na SEO
Negatywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, mają przede wszystkim pop-upy zasłaniające główną treść oraz uciążliwe i irytujące wyskakujące okienka.
Sygnały informujące o tym, że użytkownik ma utrudniony dostęp do treści to między innymi:
- Wyskakujące okienka, które pojawiają się na stronie zaraz po przejściu z wyników wyszukiwania.
- Wyświetlanie banerów lub treści zasłaniającej główną treść, które użytkownik musi zamknąć, aby uzyskać do niej dostęp.
- Treść pełnoekranowa przypominająca układem docelową treść, którą użytkownik musi “przewinąć”, aby uzyskać dostęp.
Google może ukarać natrętne pop-upy, ponieważ są one trudne do zamknięcia, obniżają doświadczenie użytkownika na stronie i sprawiają wrażenie spamu.
Jakie pop-upy są przyjazne SEO?
Poniżej przedstawiam dobre praktyki wykorzystywane przy umieszczaniu pop-up’ów na stronie internetowej:
- Ustal pojawienie się pop-upu przy drugim wyświetleniu podczas sesji.
- Ustal pojawienie się pop-upu z opóźnieniem.
- Pop-up powinien zajmować nie więcej, niż 30% całości ekranu.
- Używaj pop-upów oddzielonych od treści strony np. pop-up overlay, który jest nakładany na zawartość strony.
- Stosuj reguły wyświetlania, np. wyświetl pop-up po przewinięciu 50% układu strony.
- Stosuj pop-upy z łatwe do zamknięcia.
- Redukuj czas ładowania strony z pop-upem, np. kompresując grafiki.
- Stosuj pop-upy, zależne od rodzaju ruchu.
- Unikaj pop-upów w “nowym oknie”.
Źródło: Centrum Wyszukiwarki Google