Optymalizacja treści pod SEO to cykliczne działanie, które polega na analizie widoczności artykułów na słowa kluczowe w stosunku do innych stron o tej tematyce. Optymalizacja treści polega na szlifowaniu różnych elementów strony, z których każdy przyczynia się do osiągania lepszych wyników w wynikach wyszukiwania.
Jeśli chcesz zoptymalizować swoje treści na konkretnej stronie, najlepszym sposobem jest zadanie sobie kilku pytań, zanim przystąpimy do optymalizacji. Oto one:
- Czy jest ona istotna?
- Czy generuje ruch z wyników organicznych?
- Jaki potencjał wzrostu ma ta strona pod względem ruchu i trafności na stronach wyników wyszukiwania (SERP)?
- Czy optymalizacja treści może wpłynąć negatywnie na doświadczenie użytkownika?
Optymalizacja treści na stronie
Ważne jest, aby wiedzieć, że istnieją pewne elementy optymalizacji treści na stronie, na które powinieneś być przygotowany.
- Jednym z nich jest na przykład przygotowanie wiecznie zielonej listy tematów (tzw. Evergreen content), dzięki której Twoja strona będzie miała potencjał do pozyskiwania ruchu z Google, niezależnie od pory roku, w której się znajduje.
- Kolejnym kluczowym elementem będzie poprawa istniejących wpisów o słowa kluczowe; optymalizacja meta tagów i sposobu wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania z dbałością o współczynnik klikalności (CTR).
- Opracowanie listy tematów, które będą stanowiły budowanie pozycji dla jednego słowa kluczowego wśród innych.
- Przygotowanie zaleceń dotyczących długości tekstu vs. rodzaju czcionki — szybkości strony, czasu jej ładowania, a także czytelności czcionek i kontrastu kolorów.
Google jest najważniejszą obecnie używaną wyszukiwarką. Jakość treści na stronie może mieć wpływ nie tylko na to, jak szybko ktoś ją opuści, ale także na to, ile czasu spędzi, przeglądając Twoją witrynę. Dlatego warto zadbać o to, aby wypełnić tę przestrzeń istotnymi i angażującymi wszystkich odwiedzających informacjami!
Jakie powinny być treści na stronie?
Podczas optymalizacji strony pod kątem SEO, bardzo ważna jest odpowiednia zawartość on-page. Coraz częściej można usłyszeć opinie, że na optymalizację pod kątem wyszukiwarek może mieć wpływ zachowanie użytkowników podczas odwiedzania strony, np. jak szybko ją opuszczają i czy spędzają na niej zbyt dużo czasu?
Te czynniki mają bezpośredni związek z tym, czy ich doświadczenie z tym, co znalazło się na stronie, spełniło pewne kryteria, które sprawią, że będą chcieli na niej pozostać. Dlatego teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej konieczne jest, aby utrzymywać zaangażowanie naszych odwiedzających, potrzebujemy dobrej jakości treści łatwo dostępnych przez cały czas!
Jaka powinna być treść na Twojej stronie? Ważne są oryginalne i wysokiej jakości treści. Tekst musi zawierać dokładny opis produktów, usług, lub oferować przydatne wskazówki do rozwiązania problemu, który jest z nimi związany. Upewnij się, że nie używasz skopiowanych tekstów z innych źródeł (z opisów na stronach producentów). Bądź kreatywny!
Inne działania przy optymalizacji treści
Optymalizacja Title i Description to proces komponowania tekstu w taki sposób, aby był on widoczny na stronach wyników wyszukiwania. Meta tag składa się z dwóch elementów: tytułu i opisu, który powinien być krótki, ale na tyle kreatywny, aby przykuć uwagę.
Nagłówki są ważną częścią każdej strony i ich optymalizacja często pomaga poprawić doświadczenie użytkownika na stronie. Porządkują one tekst i pomagają w szybszym skanowaniu tekstu. Nagłówki mają pewną hierarchię; jest jeden nagłówek H1, który ma kilka innych nagłówków niższej kategorii jak H2 lub H3, H4, w zależności od tego, o czym piszesz.
Nagłówki służą również jako spis treści dla czytelników. Jeśli Twój artykuł jest szczególnie długi, dobrą praktyką jest dodanie spisu treści, gdy tylko jest to możliwe, ponieważ użytkownicy będą w stanie odnaleźć się znacznie łatwiej na stronie.
Optymalizacja obrazów. Obrazy są potężne i mają zdolność do przekazywania wielu wiadomości jednocześnie. Dlatego ważne jest, aby roboty wyszukiwarek były w stanie zrozumieć, co widzą.
Dodanie atrybutu alt ze słowami kluczowymi pomoże poprawić ranking Twojej strony w wyszukiwarkach, a także sprawi, że będziesz bardziej widoczny na portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter, gdzie obrazy królują nad treścią tekstową.
Optymalizacja opisów może być żmudnym zadaniem, ale warto podjąć ten wysiłek, ponieważ np. w przypadku optymalizacji sklepu przekłada się to na optymalizację konwersji. Użytkownik musi mieć pojęcie, co i dlaczego kupuje, zanim zdecyduje się na zakup.
Strona bez treści może sprawiać wrażenie, że coś ukrywasz lub że nie ma nic wartościowego do zaoferowania; jeśli chcemy, aby nasi odwiedzający konwertowali, to musimy, aby nie tylko wiedzieli o produkcie, ale także rozumieli jego korzyści dla siebie i jak dobrze rozwiązuje on problem, z którym przyszli szukać pomocy!