Cele marketingowe to jasno sformułowane i określone w czasie wskaźniki. Dobry plan marketingowy ma jasne, spójne metryki do pomiaru sukcesu.
Bez strategii marketingowej nie będziesz wiedział, jak dotrzeć do klienta docelowego. Bez celu i założeń ustalonych przed każdą kampanią lub komunikacją, nie tylko zawiodą cele szczegółowe, ale również cel nadrzędny każdej interakcji z klientami, czyli wzrost przychodów.
Strategia marketingowa to proces, w którym analizuje się informacje o tym, co klienci chcą kupić na podstawie badań bieżących rynków i perspektyw rozwoju w jednym lub kilku okresach. W zależności od tego, czy konsumenci są zainteresowani produktami o dobrym stosunku ceny do jakości, czy też wysoką jakością za wszelką cenę, marketerzy odpowiednio skoncentrują swoje wysiłki.
Jeśli uważają, że mimo niskich cen istnieje potencjał zysku, wówczas mogą zaprojektować kampanię reklamową z wykorzystaniem środków masowego przekazu; jeśli jednak ludzie poszukują drogich luksusów bez względu na ich wartość, wówczas być może najlepiej sprawdzi się sprzedaż bezpośrednia.
Czym jest strategia marketingowa?
Marketerzy muszą być w stanie kierować firmą w taki sposób, aby osiągnąć maksymalne zyski. Najlepsza strategia marketingowa dla osiągnięcia tych celów nie zawsze jest jasna, ale wymaga jasno określonych działań i zasad postępowania, które mogą się różnić w zależności od tego, w jakiej branży działasz.
Strategia marketingowa: Marketing oznacza więcej niż tylko reklamę czy promocję; musi istnieć nadrzędna idea stojąca za tymi rzeczami robionymi przez marketerów, aby wiedzieli, gdzie ich wysiłki wymagają wzmocnienia (lub nawet obcięcia).
Nie ma jednego idealnego planu dla każdej firmy, ponieważ wszystkie branże różnią się od siebie i przychodzą z różnymi wyzwaniami, gdy próbują osiągnąć optymalny potencjał zysku, ale definiowanie ważnych problemów, takich jak sprzedaż, jak również sposoby ich rozwiązywania da każdemu marketerowi dobry punkt wyjścia.
Każda marka, niezależnie od wielkości, powinna posiadać własną strategię marketingową. Jest to dokument, który analizuje obecną sytuację firmy, a także określa, jak najlepiej osiągnać cele poprzez działania i strategie marketingowe. Przewodnik ten może być wykorzystywany przez wszystkie działy odpowiedzialne za koordynację poszczególnych działań, co pozwoli im na efektywniejszą współpracę w celu osiągnięcia lepszych wyników.
Strategia marketingowa to dokument, w którym określamy: m.in. nasze mocne i słabe strony; najważniejsze cele marketingowe, które musimy zrealizować; w jaki sposób zostaną one osiągnięte poprzez dotarcie do określonych grup klientów za pomocą różnych form. Strategia marketingowa powinna również zawierać przegląd konkurencji, jaka istnieje dla nas w tej przestrzeni, abyś mógł zobaczyć, jak Twoja firma wypada na jej tle — czy konkurencja odnosi większe sukcesy niż Twoja?
Po co jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa jest tworzona po to, aby zapobiec ponoszeniu niepotrzebnych kosztów reklamy poprzez identyfikację możliwości, które firma może wykorzystać. Pomaga ona również firmom zidentyfikować narzędzia do walki z konkurencją, rozpoznać swoją przewagę konkurencyjną nad innymi podobnymi produktami, oszczędza czas i pieniądze, ponieważ wyznacza kierunek w tworzeniu skutecznych kampanii, które obejmują komunikację z klientami.
Strategia marketingowa jest jak puzzle. Trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań, aby wszystko się udało: jakie są aktualne warunki na rynku, kto i dlaczego bardziej potrzebuje naszych usług lub produktów? Jak zakomunikować grupie docelowej, co nas odróżnia od innych firm? Powinniśmy również określić, w jaki sposób będziemy komunikować się z naszymi klientami czy jakiego rodzaju budżetu będą wymagały te wysiłki, a także wszelkie narzędzia niezbędne po drodze. Kiedy to zostanie ustalone, wszystko inne znajdzie się na swoim miejscu!
Narzędzia do budowania strategii marketingowej
Narzędziem, które wykorzystujemy do znalezienia unikalnego pozycjonowania w obrębie rynku, jest mapa percepcji. Wykres mapy percepcji składa się z dwóch osi oznaczonych cechami marki charakterystycznymi dla danego rynku, gdzie na początku osi znajduje się cecha przeciwstawna do tej, która występuje na jej końcu np.
– Szybkość realizacji zamówień i zamówienia indywidualne.
– Produkty masowe vs. Produkt unikalny.
Zadaniem marketera jest znalezienie sposobu na to, aby Twoja marka była widoczna pośród tak wielu innych opcji. Jedną ze strategii, którą niektórzy marketerzy wykorzystują jest desk research obejmujący analizę informacji dostępnych w Internecie i rozszyfrowanie strategii konkurencji.
Mapowanie rynku pokazuje nam, jak nasze obszary komunikacji wypadają na tle innych, a także gdzie istnieją możliwości rozwoju lub innowacji – powinno również odzwierciedlać to, czego klienci oczekują od Twojego produktu, ponieważ nie kupią niczego innego, jeśli nie będzie to mówić ich językiem.
Określenie filarów marki
Po przeanalizowaniu konkurencji, rynku i wymagań grupy docelowej możemy wreszcie przejść do tego, co najważniejsze — budowania spójnej marki. Aby proces ten zakończył się sukcesem, należy zacząć od określenia filarów marki, które pozwolą produktowi lub usłudze naszej firmy wyróżnić się na tle konkurencji pod względem jakości, ceny i funkcjonalności.
Filary marki to fundamentalne elementy, które tworzą jej całą strukturę. Obejmują one wiedzę na temat konsumenta, funkcjonalne i emocjonalne korzyści, które firma obiecuje konsumentom, jak również zasady brandingu, takie jak UMP lub USP (unique selling proposition) – często opierają się one na tym, co sprawia, że produkt wyróżnia się na tle konkurencji.
Wartości marki również odgrywa ważną rolę w tworzeniu tych komunikatów, wykorzystując cechy wspólne z wewnętrznymi wartościami biznesowymi oraz tymi, które posiadają docelowi odbiorcy, którzy będą otrzymywać komunikaty; umożliwiając silną łączność między nadawcą a odbiorcą komunikatu.
Przekazy można najlepiej opisać jako kluczowe komunikaty, co oznacza, że pomagają one marketerom zdecydować, w jaki sposób ich marki powinny mówić o sobie, aby ludzie lepiej je rozumieli poprzez takie cechy jak głos, osobowość, styl charakteru itp.
Cele marketingowe firmy
Cele marketingowe są kręgosłupem firmy i firmy muszą być w stanie jasno je wyartykułować. Jednak przy tak wielu liczbach, które są rzucane wokół, może stać się trudne tylko dla jednej osoby odpowiedzialnej za cele marketingowe.
Co więcej, w miarę upływu czasu liczby te ulegają zmianie, co oznacza, że trzeba odpowiednio dostosować obecną strategię marketingową lub znaleźć nowe sposoby, gdy cel wydaje się zbyt zniechęcający, jak na przykład zwiększenie retencji klientów o 25%.
Cele marketingowe to kręgosłup (a właściwie kamienie węgielne) każdego udanego biznesu.
Cele marketingowe to przede wszystkim konkrety. Mogą odnosić się do różnych kryteriów, ale ważne jest, aby były zdefiniowane w bardzo precyzyjny sposób, dzięki czemu wiadomo, czy zostały osiągnięte, czy nie. Na przykład:
- Zwiększenie sprzedaży.
- Zwiększenie reputacji marki (np. postrzeganie jej jako eksperta).
- Dystrybucja treści.
- Wzrost liczby klientów itd.
Cele marketingowe muszą być realistyczne, wykonalne i mierzalne. Nie powinny być mylone z wizjami lub życzeniami, ponieważ spowodują one jedynie rozczarowanie, jeśli zostaną ustalone nierealistyczne oczekiwania.
Jaki powinien być cel marketingowy?
Cele marketingowe powinny być celami SMART. Muszą mieć jasno określone rezultaty, mierzalne wskaźniki sukcesu oraz terminy, w których zostaną osiągnięte. Przykładowo, cel zwiększenia świadomości marki o 250% jest konkretny (250%), mierzalny (wzrost od 200 osób świadomych na 1000 badanych), osiągalny, ale i ambitny jednocześnie, bo wywołuje motywujący dreszczyk emocji, a jednocześnie nie zniechęca czymś niemożliwym na pierwszy rzut oka.
Podział celów marketingowych
Cele strategiczne — mają na celu zwiększenie sprzedaży, przychodów lub udziału w rynku, a także stworzenie i realizację planu działania na kilka najbliższych lat; mają one zazwyczaj charakter długoterminowy.
Cele taktyczne — stosowane oddzielnie dla każdego produktu w zależności od aktualnej sytuacji marketingowej, np. poprawa świadomości marki z konkretnym celem pozyskania z czasem większej liczby klientów; te krótkoterminowe cele wyznaczają osiągalne kamienie milowe, które pomagają skupić się na tym, co w danej chwili jest najważniejsze.
Cele operacyjne — związane z rozwojem programów promocyjnych, które będą realizować strategie taktyczne, takie jak pozyskiwanie nowych klientów.
Podsumowanie celów i strategii marketingowych
Cele marketingowe pomagają ukierunkować strategię marketingową w spójny i skuteczny sposób. Przyczyniają się do wzrostu przychodów zgodnego z potrzebami firmy, a także do poprawy sytuacji osób, które są bezpośrednio lub pośrednio zaangażowane w działania marketingowe.
Dobra strategia marketingowa to także oszczędność czasu, bo pozwala na przemyślane działania i dobór odpowiednich narzędzi. Ponadto, strategia marketingowa ułatwia zmierzenie naszego sukcesu lub jego braku w różnych przedsięwzięciach. Dobre zrozumienie grupy docelowej może pomóc zmaksymalizować potencjał, chroniąc jednocześnie przed zagrożeniami, które mogłyby zaszkodzić bieżącej działalności.
Oprócz opracowania strategii i celów marketingowych warto stworzyć plan marketingowy. Dobrze zaplanowana i przemyślana kampania marketingowa może pomóc uniknąć działań doraźnych, które nie przybliżają do sukcesu, oddalając nas od założonych celów.
Każdy biznes potrzebuje planu, aby ruszyć z miejsca, strategia marketingowa jest jednym z tych elementów, które pomogą Ci dowiedzieć się, jak najlepiej osiągnąć swoje cele i pewnie iść naprzód!