Specjalista SEO to osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych. Wprowadza zmiany zarówno w ich treści, jak i strukturze. Specjaliści SEO tworzą strategie marketingowe, monitorują postępy w swoich działaniach i próbują nowych metod, aby poprawić pozycje stron w wynikach wyszukiwania.
Specjalista SEO musi podążać za trendami w digital marketingu i znać specyfikację działania algorytmów wyszukiwarek. Kim tak naprawdę jest specjalista SEO? Czym się zajmuje i jak można rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem?
Aby odpowiedzieć na te pytania, przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo, kim jest Specjalista SEO?
– Jakie umiejętności są potrzebne, aby zostać Specjalistą SEO?
– Jaka jest droga do zostania odnoszącym sukcesy Specjalistą SEO?
– Kluczowe obszary do zbadania przed rozpoczęciem pracy jako Młodszy Specjalista SEO.
– Rozwianie błędnych przekonań na temat pracy Specjalistów SEO, ich zadań, bazy wiedzy, obciążenia pracą lub kariery.
Specjalista SEO – kim jest i czym się zajmuje?
Specjaliści SEO są odpowiedzialni za: zwiększanie widoczności stron w Internecie i pozyskiwanie wartościowego ruchu z wyszukiwarek. Poprzez swoje działania, odpowiadają za realizację strategii marketingowych w Internecie. Jednym z celów marketingowych, jakie realizuje Specjalista SEO, jest zapewnienie witrynie widoczności w wyszukiwarkach, a jednym ze sposobów, w jaki to robią, jest korzystanie z określonych narzędzi, które pozwalają im monitorować swoją pracę z dowolnego miejsca w czasie.
Praca Specjalisty SEO jest bardziej złożona, niż może się wydawać, ponieważ może się różnić w zależności od rodzaju firmy, z którą współpracujesz. Jeśli sprzedają produkty online, wtedy skupiasz się na optymalizacji stron produktowych, a nie stron głównych. W każdym razie, zrozumienie zarówno technik SEO, jak i sposobu, w jaki Google indeksuje strony, czyni tę pracę naprawdę wartą rozważenia!
Do codziennych zadań Specjalisty SEO należy:
- Pozyskiwanie linków pozycjonujących.
- Współpraca z Copywriterami.
- Analizowanie postępów związanych z witryną klienta.
- Sprawdzanie i analiza pozycji słów kluczowych.
- Monitorowanie i analiza działań konkurencji.
Specjalista SEO musi również dostarczać odpowiednie treści na strony internetowe klientów, nad którymi pracuje, opracowując strategie marketingowe poprzez monitorowanie wskaźników ruchu i analizę konwersji. W swojej pracy Specjalista SEO może zajmować się: pozycjonowaniem stron sklepów internetowych, blogów, stron firmowych, aplikacji, filmów na YouTube czy optymalizacją treści na stronach www.
Specjaliści SEO muszą również uczestniczyć w działaniach linkbuildingowych, takich jak wyszukiwanie nowych możliwości linkowania lub budowanie linków pomiędzy stronami o podobnej tematyce. Inne działania, które zajmują czas Specjalisty SEO to również przygotowywanie raportów, badanie słów kluczowych, optymalizacja stron, przygotowanie strategii pozycjonowania itp.
Specjalista SEO – jak nim zostać i co powinien wiedzieć?
Każdy może zostać specjalistą SEO. Obecnie żadna polska uczelnia nie oferuje specjalistycznych studiów kierunkowych, które uczą tego zawodu od podstaw. Ale nie martw się, nadal będziesz potrzebował pewnej wiedzy, aby odnieść sukces w tej branży.
Prawda jest jednak taka, że bycie dobrym specjalistą SEO to coś więcej niż tylko analizowanie stron internetowych i formułowanie opinii na temat tego, czy powinny one zajmować wyższe pozycje wśród innych stron w różnych kategoriach, takich jak “najczęściej odwiedzane” czy “nie”. Możesz nie być w stanie dowiedzieć się o SEO z polskiej uczelni, ale nadal możesz zostać specjalistą SEO poprzez kształcenie się na własną rękę lub za pomocą innych środków np. szkolenia z SEO.
Specjalista SEO powinien znać: najnowsze aktualizacje algorytmu Google, być w stanie wymienić i wyjaśnić co najmniej dziesięć głównych zmian, które zostały wprowadzone przez Google. Rozumieć znaczenie słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarek, a także posiadać wiedzę, jak jest obliczany ranking stron internetowych w SERP-ach (Search Engine Results Page).
Dodatkowo Specjalista SEO musi rozumieć, co to jest HTTP / HTTPS / HTTP2; co oznacza PageRank; jakie są dyrektywy dla robotów w pliku robots.txt; co to jest DNS (Domain Name System); znać podstawy link buildingu oraz wiedzieć czym jest Google Search Console. Specjalista SEO powinien posiadać znajomość HTML oraz znać blogi branżowe takie jak Search Engine Journal, czy MOZ.
Co trzeba umieć, aby zostać Specjalistą SEO?
Co powinieneś wiedzieć, aby zostać skutecznym Specjalistą SEO? W teorii całkiem sporo różnych rzeczy. Coraz więcej zadań Specjalisty SEO wymaga połączenia wysiłków analityków, programistów oraz twórców treści.
Jeśli chcesz zostać Specjalistą SEO, dobrze jeśli posiadasz: przynajmniej podstawowe umiejętności w zakresie technologii w digital marketingu, a także copywritingu. Pewne cechy osobowości również przydają się w tej branży. Analityczny umysł połączony z kreatywnością pomoże Ci podczas pracy związanej z określeniem, co robią inne firmy na stronie rankingowej wyszukiwarki Google (SERP).
Specjalista SEO powinien posiadać: co najmniej podstawową wiedzą w zakresie HTML5 + CSS, wiedzieć jak działa programowanie i może mieć doświadczenie z klientem FTP. Dobry specjalista SEO będzie również rozumiał podstawy przyspieszania stron internetowych poprzez optymalizację obrazów lub korzystanie z pamięci podręcznej przeglądarki itp.
Wśród umiejętności Specjalisty SEO warto wyróżnić: analityczne myślenie (analizowanie potencjału słów kluczowych), umiejętność korzystania z Excela czy analizowania zestawów danych z Google Analytics, które mogą pomóc zapewnić wgląd w to, czego szukają konsumenci, aby strony internetowe mogły im lepiej służyć. Warto również zadbać o znajomość i zrozumienie zestawów narzędzi, takich jak Screaming Frog, Ahrefs, Senuto, Semstorm, SemRush, SurferSEO, Siteliner, GTMetrix czy Google Search Console.
Dodatkowo, aby łatwiej odnaleźć się w pracy Specjalisty SEO, dobrym rozwiązaniem będzie testowanie technik SEO na własnej stronie internetowej. Najlepszym sposobem na zbadanie swojej strony jest analiza konkurencji. Przyjrzyj się, co robią inni w branży i zobacz, jak ich strategie mają się do Twoich. Ważne jest, aby nie tylko kopiować rozwiązania, ale raczej uczyć się od nich, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty SEO, w tym linki, słowa kluczowe i strategię pozycjonowania.
Cechy specjalisty SEO
Jakie są najważniejsze cechy Specjalisty SEO? Przede wszystkim większość czasu specjalisty SEO jest zagospodarowana dla pozycjonowania stron internetowych, obsługi klientów, tworzenia audytów, raportów oraz analizy słów kluczowych.
Cechy Specjalisty SEO:
- Być ciekawym nowinek i trendów w branży SEO.
- Posiadać wiedzę na temat zachowań użytkowników na stronach.
- Wiedzieć, jakie słowa kluczowe wykorzystać do zwiększenia konwersji.
- Mieć wiedzę na temat obsługi popularnych systemów CMS.
- Specjalista SEO powinien umieć pracować zespołowo.
- Wiedzieć jak stworzyć dobrą strategię pozycjonowania.
- Posiadać wiedzę na temat tego co się dzieje w branży.
W pracy Specjalisty SEO ważna jest również dobra komunikacja z klientem. Zatem dobry Specjalista SEO, powinien też umieć jasno przekazać klientowi swoje propozycje w zakresie pozycjonowania stron czy wyjaśnić, dlaczego wybrał konkretne słowa kluczowe.
